Teknisk meg her og teknisk meg der

Teknisk meg her og teknisk meg der

Som dere vet så har jeg vært prosjektleder for prosjekt Son over lengre tid og nå arbeidende styreleder for Son Norway AS. (og det samme for prosjekt Vestby, nå ivestby AS).

Med oppgavene destinasjon, kommunikasjon og merkevarebygging, med verktøyet Son på Nett/Vestby på Nett hvor driftsmidler kommer fra aktører som velger å være med på laget i form av kjøp av marked- eller sponsorpakker.

Oppstart salgsdato 1.mars og fastsettelse av aktiviteter for Son på Nett/Vestby på Nett det neste året 1.september.

Hovedmål

Hovedmålet har vært å samle alle aktører for området vårt i ett AS og gi full gass. Verdibasert opp, ut og frem både nasjonalt og internasjonalt, med verktøyet Son på Nett/Vestby på Nett og annen kløkt/ekstern samarbeid.

I 2015 kom en konkurrent

I påvente på å få Vestby Kommune som en av aktørene med på laget publiserte en ny konkurrent med identisk formål og andre kjennetegn på samme tid som Son på Nett var klare for å starte innsalget for det neste året.

Tid for strategi

Av flere grunner deler jeg ikke alle tankene her, men hovedspørsmålet var hvordan skal prosjekt Son klare å holde på sitt verktøy og posisjon, mens den nye aktøren fikk utspilt sin rolle? Hvordan skulle jeg på mest mulig måte ivareta lokale eierskapet, leserne, bidragsyterne, nettverk utenfor Son/Vestby og de som velger å være med på laget det neste året?

Vi snakker om ett lite nærmiljø her.

Verktøyet

Opparbeidet verktøy bestod av komplett kalender for alt som skjer i området vårt, kommunikasjon oppfølging, besvarelse av turisme/andre henvendelser via mail og sosiale medier og ha en positiv/nøytral info/artikkel etc om Son/Vestby hver dag og bygge opp under den frivillige dugnadsinnsatsen som skjer i det lokale foreninger, kommunen og næringslivet, samt gi verdibasert kommunikasjon og synlighet for de som valgte å bli med på laget. Både i og utenfor Son/Vestby. Mål – å trigge interesse og besøkende til området vårt.

Hvilke valg hadde jeg?

Kort fortalt tok jeg noen teaser telefoner og kontaktet de relasjonsbedriftene som var med på laget og fortalte at neste driftsår ville bli ett minimum av aktivitet grunnet at en måtte vise en konkurrent at en grafisk side ikke var nok.

Prosjekt Son kunne ikke sitte å levere, mens andre tok pengene og æren (Det sa jeg ikke til lagspillerne).

Å starte å selge i samme marked til samme tid var ikke hensiktsmessig og ville bare være en hel masse bortkastet tid, samtidlig som det kunne skade området vårt og prosjekt Son.

Det morsomme var at de få relasjonene som jeg tok kontakt med ville bli med på laget likevel fordi de erfaringsmessig visste at de ville syns selv med liten aktivitet.

Minimums aktivitet via sosiale medier ble besluttet. Ligge lavt, beskytte arbeidet og levere «dårlig».

Innsalget for 2016

Innsalget for neste års drift settes til oppstart i mai og med plan om aktivitetsplan for for neste året til 1.september.

Teknisk 2016

Det første jeg startet med var å foreta søk på google og bring for å se hvordan nettmagasinet for Son kom opp. Her var siden høyt oppe i søkemotorene, men jeg fikk likevel sjokk over hvor mye gamle artikler var «hypet» opp, også fra tidligere dårlig plattform.

Prosjekt Son har tilsammen skrevet mellom 2 500-3000 info snutter/artikler om Son p.t

Det neste jeg gjorde var jeg åpnet innsiden av nettmagasinet og ble møtt med 900 kommentarer til besvarelse og behov for plug ins oppgraderinger.

Løpende statistikk analyser viste at Son fortsatt skulle ha vært på TNS Gallup sine statistikkoversikt. Betalbar tjeneste, som ligger høyt oppe i prioriteringer i fremtiden. Ett lite konkurranseinstinkt her?

Planen var i utgangspunktet å investere i ny plattform med nye aktører og benytte mer ekstern support, men her var det bare å brette opp armene. Lære og oppdatere seg med tekniske ting på nytt.

Teknisk prosess 1:

Før sommeren:

  1. Plug in oppgraderinger
  2. SEO oppgraderte alle sider
  3. Startet å skrive SEO artikler/info
  4. Slettet tidligere plattformer (litt styr det der)
  5. Slettet artikler (dumt i grunn)
  6. Redirect av artikler (funker ikke helt, må sjekke opp grunnen – tips?)
  7. Security oppgraderinger
  8. Slettet sider/redirecting (venter på teknisk tips)

En smak av juli

Når jeg landet midt i juli med denne tidstyven var jeg bare veldig lei av alt som var i nærheten av å ha noe teknisk av seg og en smule introvert sur, som genererte «jeg må vekk» noen dager til familien og sykling – uten PC.

Jeg har sett langt etter den samfunnsøkonomiske boken som jeg hadde planer om å skrive og utgi til høsten. Krydring av mine juliaktiviteter ved siden av familiehendelser, strandliv, å være sosial, trene og andre ting.

I slutten av juli startet nye tekniske utfordringer. Min email i firmaet mitt (ikke prosjekt Son) var blitt hacket. En veldig ubehagelig følelse, spesielt med mistanke om at telefonen var åpen for andre. Ekkelt.

Tekniske prosess 2:

  1. Teknisk tjenestedialog med domene leverandør
  2. Endringer og nye passord
  3. Ny hacking (tilløp til panikk!)
  4. Rebooting av PC
  5. Rebooting av Telefon
  6. Rebooting av wifi passord
  7. Nye passord på alt av passordbelagte ting (for ett system! (Flink til å modellere, men sliter fortsatt med å få 50 passord inn i system siden alle har minst 9 tegn og er forskjellige)
  8. Publisering av ny(e) nettside (Er den ikke enkel og fin?)
  9. Publisering av flere nye nettsider (Ny kjole fører til nye sko osv)

Mangler fortsatt å få inn alt på PC og apper etc på telefonen, men gleder meg i grunn til å fornye begge to. Dokument og bilde back up rutiner er i boks så her var alt på stell – heldigvis! Her er det mye verdifull skrivearbeid. 5 bøker.

Ta en titt på ProsjektKonsulent AS, Røbekk AS, NORLissie og ivestby AS. En til to sider til står for tur før jeg legger vekk det bakteppe tekniske i denne omgang.

Teknisk prosess 3:

  1. Besvart å håndtert 900 kommentarer for Son
  2. Lagt inn CEO i mange artikler, ca 1000 gjenstår om det blir behov

Dette arbeidet har også gitt meg en reise i tid og hvor mye god kommunikasjon, oppfølging og arbeid som ser gjort for merkevaren og som resultat plinger den inn å topper søkermotorene på gode søkeord. Jeg er faktisk stolt av at prosjektet aldri har måttet benytte kjøp av plasseringer i søkemotorene.

Nå blir det i fremtiden mer fokus på flere søkeord.

Google har fått beskjed om å rette opp navnet til SonNorway, slik det fint kommer frem på Bing. Her om dagen var det også riktig i google, men det retter seg nok opp. Har tatt noen Screenshot under veis – faktisk alltid.

Nå krysser jeg bare fingre for at viktige beslutninger ikke trekkes ut i langdrag. En ting er iallefall sikkert – for den som er usikker – jeg bryr meg bare om gode fremtidige løsninger med inkludering av de som vil være med videre.

Ja til oppnåelse av hovedmål, til å løfte arbeidet for området vårt til nye høyder og andre spennende ting!

Neste poster: Juli (privat) og Grenserittet 2016.