Kommersiell lårhøne

I den kommersielle sportsverden kan det gå hardt for seg i kampen om å være første valg. I seilverden også.

Anne var i startgropen. Fikk en lårhønen. Nå 10 år etter kommersielt-, omdømme- og inntektsskadet etter hendelsen.

Ett race, en hendelse. Mannenettverk.

Lårhønen

Anne meldte seg på ett race med ett kommersielt team som navnet som XX services.

Videre mål var klart. Alt nøye vurdert og det ble lagt opp til 50% høy markedskommunikasjon for å skape videre inntektsgrunnlag til team.

To dager før start får båten en ny sponsor. Hun får ikke svar på hvem eller hvorfor.

Usikkerhet, avventing.

Hun opptrådde bevisst i mål om senere suksess. Passet på å bli minst mulig benyttet kommersielt. Kontrakten fulgt uten utdypning.

En feil, store konsekvenser. Anne vurderte å hoppe av.

Bare avtaletrykket fra avslutning av kontrakt, så trekkes tilbudet tilbake.

Hun kontakter en i Norge som anbefaler henne å gjennomføre racet.

Noen minutter før avreise vurderes det hele på nytt, men blir dratt med i publikum og mediakjør rundt starten.

Anne skaper stor oppmerksomhet.

Hun racer og sjekker resultatlisten i land. Båtnavnet var endret. Fra XXServices til internasjonalt betting.

Stridende verdigrunnlag med kommersiell oppbygging og konsept.

En eim av lilla/rosa lårhøne var plassert.

Hva ble gjort i etterkant?

Ingen direkte navn på blokken. Skaden skjedd.

Ett bettingsselskap underbygget ikke verdigrunnlaget for fremtidig plan. Resultatet måtte utspille seg selv.

Rydding og avventing.

Anne kontaktet kontrakt- og raceklubbansvarlig, mao frivilligheten og markedet. Påpekte nekt av bilde og videobruk fra race ihht til kontrakt og kun ved samtykke.

Ett bilde ble likevel publisert. Nok til å linke Anne til båten i en annen rolle.

Hun ble behandlet som luft resten av tiden og opplevde å stå ferdig pyntet til avtale uten oppmøte, uten beskjed.

Premieutdelingen tildels med samme forhold.

Hjemme i Norge

All videre media strategi ble stoppet.

Mediavasking. All omtale var nå knyttet til bettingsselskapet.

Avventing.

I kampen om videre fremdrift opplever Anne å bli hengt ut indirekte i media, gode løsninger stilltiende fjernet og uforklarlig motarbeidelse.

Konsekvens

Etter år mistenker Anne at det er blitt satt sammen en video og bilde materiale som brukes som omdømme svikt. Hun kommer ingen vei.

Fortsatt ikke konkret navn.

Seriøse sponsorrelasjoner satte seg selv på vent og først etter 10 år får Anne svaret på at betting selskapet og hendelsen er fortsatt linket til henne.

Andre typer lårhøner er f eks at en setter inn team med betingelser og videre så kan nøkkel seilere plutselig bli syke to dager før race start.

Å lede

Anne’s tilfelle er en av flere og listen over mediabruk og stigmatiserende hendelser i 10 år er lang.

NORLadies(rødt) leverer verdibasert. bærekraftig og levedyktig lederskap.

For NORLadies (landslag/forbund) og NORLissie i seilverden er det satt suksess kriterier for satsning.

Med mål om å styre ett landslag/norsk representasjon i spissrotgang mellom kommersiell, frivillighet og idrettspolitiske forhold hvor seilerne er de bærekraftige ressursene.